VARFÖR SAMLAR NI IN MINA PERSONUPPGIFTER?
Vi använder dina personuppgifter för att tillhandahålla våra tjä nster, förbättra våra produkter och tjänster, skicka meddelanden, erbjudanden och kampanjer, skydda våra och tredje parts rättigheter och intressen samt för att efterfölja gällande lagar och förordningar.
Se avsnitt 1 nedan för mer information.
HUR SAMLAR NI IN MINA PERSONUPPGIFTER?
När du tillhandahåller uppgifterna direkt till oss, använder våra produkter eller vår webbplats, via chatt, cookies och liknande teknik, samt genom insamling av personuppgifter från tredje part.
Se avsnitt 2 nedan för mer information.
VILKA AV MINA PERSONUPPGIFTER SAMLAR NI IN?
Vi samlar in personuppgifter såsom ditt namn, identitet/identifikationsnummer, födelsedatum, adress, e-post, telefon, anställningsuppgifter, finansiell information och betalningsinformation, inklusive uppgifter om dina skulder.
Se avsnitt 3 nedan för mer information.
DELAR NI MINA PERSONUPPGIFTER?
Vi delar dina uppgifter för att tillhandahålla dig tjänster, utveckla nya tjänster, utföra kreditvärdighets- och riskbedömningar, för inkassoändamål, när vi säljer hela eller delar av vår verksamhet, samt för att efterfölja gällande lagar och förordningar.
Se avsnitt 4 nedan för mer information.
VILKA RÄTTIGHETER HAR JAG ANGÅENDE MINA PERSONUPPGIFTER?
Du har rätt att: (i) begära åtkomst till, samt rättelse och radering av, dina personuppgifter som inte längre behövs för behandling; (ii) begära begränsning av behandling eller invända mot behandling av dina personuppgifter; och (iii) begära att en kopia av dina personuppgifter lämnas till dig eller en tredje part i digitalt format. Du har också rätt att lämna in klagomål om behandlingen av dina personuppgifter till din lokala dataskyddsmyndighet. Du kan när som helst välja bort meddelanden med direktmarknadsföring.
Se avsnitt 5 nedan för mer information.
FATTAR NI AUTOMATISKA BESLUT ANGÅENDE MIG?
Vi använder automatiserat beslutsfattande i några av våra processer, då det:
Se avsnitt 6 nedan för mer information.
SPELAR NI IN SAMTAL OCH I SÅ FALL VARFÖR?
Vi spelar in alla inkommande och utgående samtal för att säkerställa bevis och för säkerställa ett lämpligt kundbemötande samt för inkassoändamål. Se avsnitt 7 nedan för mer information.
Vår sekretesspolicy
Vi på 4finance respekterar din integritet och åtar oss att bevara din rätt till lagenlig behandling och i att skydda dina personuppgifter. Att skydda och säkerställa att dina personuppgifter är säkra är en av våra viktigaste prioriteringar gentemot våra kunder.
Vår sekretesspolicy tillhandahåller förklaringar om hur de personuppgifter vi eventuellt samlar in om dig används. I denna sekretsspolicy förklarar vi personuppgiftsbehandling för att du ska kunna förstå vad som händer när du besöker våra webbplatser, deltar i aktiviteter, använder våra applikationer och ansöker om lån, både under tiden du är vår kund och efter att vårt avtal har löpt ut. Dock, för att säkerställa att denna sekretesspolicy är begriplig täcker den inte alla detaljer och nyanser.
Vi inkluderar även relevant information om behandling av dina uppgifter på våra webbplatser och applikationer, där det är lämpligt, i form av korta beskrivningar eller separat information om vissa funktioner (till exempel om marknadsföringspreferenser). Vänligen bekanta dig med denna information utöver denna sekretesspolicy. Om du har ytterligare frågor eller funderingar, kontakta oss med hjälp av kontaktuppgifterna nedan. Vi kan komma att göra ändringar i denna sekretesspolicy då och då, så vi rekommenderar dig att besöka detta avsnitt regelbundet för att kontrollera om en ny version har publicerats. Vi ändrade senast vår sekretesspolicy den 18 maj 2018. Se vårt arkiv för mer information.
1. Varför samlar ni in OCH BEHANDLAR mina PERSONUPPGIFTER?
Vi behandlar dina personuppgifter i första hand för att tillhandahålla dig tjänster (enligt låneavtal) och för att behandla och utvärdera din ansökan om lån (inklusive för att fastställa din identitet, för att utföra kreditvärdighets- och riskkontroller samt bedömningar) innan ett låneavtal ingås.
När din ansökan har godkänts behandlar vi dina uppgifter för att fullgöra våra skyldigheter genom att göra korrekta utbetalningar.
Vi behandlar även dina personuppgifter:
Vi kommer i vissa fall att behandla personuppgifter som rör relevanta fällande domar och brott, där det är tillåtet enligt EU eller landsspecifik lag, eller i samband med straffrättsliga förfaranden.
Att tillhandahålla dina uppgifter är en förutsättning för att ingå ett låneavtal, och ett lagstadgat krav, där uppgifterna samlas in för solvensbedömning och kundkännedomskontroller. Konsekvensen av att du inte tillhandahåller oss dina personuppgifter är att vi inte kan ingå ett avtal med dig och inte heller kan förse dig med våra produkter och tjänster, eftersom vi då inte kan fastställa din identitet och bedöma din kreditvärdighet, vilket är en nödvändig förutsättning.
2. Hur samlar ni in mina PERSONUPPGIFTER?
Vi samlar in information på tre sätt:
En del av datainsamlingen sker med hjälp av cookies, spårpixlar och liknande teknik. Dock är den insamlade informationen inte alltid personligt identifierbar. Se vår policy för cookies och spårning för mer information.
3. Vilka PERSONUPPGIFTER samlar ni in om mig?
För olika ändamål samlar vi in och använder olika personuppgifter. De vanligaste exemplen beskrivs i det här avsnittet. Observera att inte all nämnd information samlas in, och att nedanstående uppräkning inte är fullständig.
Information du ger oss
Vi samlar in all information du lämnar till oss:
Den information som du tillhandahåller inkluderar:
information vi samlar in om dig automatiskt
När det gäller vart och ett av dina besök på webbplatsen eller varje användning av våra mobilapplikationer samlar vi automatiskt in följande information:
Mer information finns i vår policy för cookies och spårning.
Information som vi får från tredje part
Vi begär information om dig från tredje part, till exempel våra koncernbolag, våra partners eller kreditupplysningsföretag. Vi gör det i enlighet med gällande dataskyddslagar, och där det är nödvändigt, kommer vi att inhämta ditt samtycke i förväg. Vi får information om dig:
Hur länge behåller ni mina personuppgifter?
vi kan behålla personuppgifter om dig under en viss tid efter att du har upphört att vara kund hos oss, för att skydda våra juridiska intressen i händelse av tvist, eller i den utsträckning som krävs enligt lag. Normalt sparar vi dock inte dina personuppgifter längre än vad som är rimligt baserat på syftet för datainsamlingen; vanligtvis så att vi kan uppfylla våra avtalsenliga skyldigheter gentemot dig, skydda våra berättigade intressen, eller i den utsträckning som krävs enligt lag, till exempel kan enligt gällande lagar kunddata lagras för kontroll i upp till 7 år.
4. Delar ni mina PERSONUPPGIFTER?
Vi delar dina uppgifter endast i den utsträckning som krävs för att uppnå våra syften och uppfylla våra avtalsenliga eller lagstadgade skyldigheter.
Vi delar din information med vår personal i den utsträckning som krävs för att de ska kunna utföra sina uppgifter. Vi delar också din information med andra 4finance-koncernföretag och utvalda tredje parter:
Vi kan komma att dela dina personuppgifter med databehandlare som PostNordStrålfors AB, organisationsnummer 556102-9843, och Kivra AB,organisationsnummer 556840-2266 (som PostNord underdatabehandlare) för attkunna leverera information som rör dina skyldigheter.
När som helst, när vi är juridiskt skyldiga att göra det, kan vi lämna ut information om din användning av våra tjänster och dina besök på våra webbplatser för att efterfölja lagar och rättsliga processer, eller när vi i god tro tror att utlämnande av uppgifter är nödvändigt för att skydda våra rättigheter, skydda din eller andras säkerhet, förhindra och utreda bedrägeri, eller svara på en myndighetsbegäran såsom:
Vi kan komma att dela dina personuppgifter med leverantörer av liknande tjänster som konsumentkreditföretag och kreditupplysningsföretag, såväl som agenturer, relevanta nationella myndigheter, icke-statliga organisationer och andra tredje parter för att säkerställa en fullständig bedömning av din solvens.
När vi behandlar och samlar in autogiro eller andra betalningar som du gör enligt låneavtalet kommer vi sannolikt också att dela dina personuppgifter med tredje parts betaltjänstleverantörer.
Vid försummelse av betalning eller felaktigt fullgörande av åtaganden kan vi överföra uppgifter om dina utestående skulder till leverantörer av inkassotjänster och kreditupplysningsföretag såväl som leverantörer av juridiska tjänster.
Vi kan komma att dela dina personuppgifter med leverantörer av analysverktyg och sökmotorer vilka hjälper oss att förbättra och optimera våra webbplatser och applikationer. Delvis kan sådan information samlas in och delas via cookies. Mer information finns i vår policy för cookies och spårning.
Att sälja en del av eller hela vår verksamhet, eller tilldela dina skulder gentemot oss till en tredje part kommer att leda till att din information delas med köparen och andra parter som är inblandade i transaktionen.
De fall som räknas upp häri är inte fullständiga och vi kan dela dina personuppgifter för andra ändamål, som anges i avsnitt 1 ovan ”VARFÖR SAMLAR NI IN MINA PERSONUPPGIFTER?”, om detta är nödvändigt och står i proportion till dina rättigheter och intressen.
När vi överför data åtar vi oss att se till att mottagaren följer samma säkerhetsåtgärder för lagring och behandling av personuppgifter som vi gör.
Dina personuppgifter kommer att behandlas, lagras och överföras till tredje part på det sätt och i den mängd som tillhandahålls i denna sekretesspolicy, motsvarande lagstadgade regler, de avtal som ingåtts mellan dig och oss, och de samtycken du gett oss vid olika tillfällen.
Kommer mina uppgifter att överföras utanför EES?
Platser utanför ditt land eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) som inte tillhandahåller en liknande eller adekvat skyddsnivå jämfört med den som tillhandahålls av länder i EES – till exempel USA – kommer att användas för behandling (inklusive lagring) av de uppgifter vi samlar in om dig. Det kommer att omfatta sådana processer som behandling av betalningar, dataanalys (inklusive bedrägeri, risk- och kreditkontroller samt säkerställande av kontroller som är nödvändiga för bekämpning av penningtvätt och bekämpning av finansiering av terrorism), insamling av uppgifter om användning av våra webbplatser och tjänster, säkerställande av säkerhet, i reklamsyfte (inklusive beteendestyrd annonsering), eller för att erbjuda support för dina service- eller produktbehov.
Vi vidtar alla rimliga åtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter är säkra, med relevanta säkerhetsåtgärder och i enlighet med tillämpliga lagar. Alla våra dataöverföringar baseras på dataöverföringsavtal med relevanta klausuler vilka godkänts av Europeiska kommissionen.
5. Vilka rättigheter har jag angående MINA PERSONUPPGIFTER?
När det gäller de uppgifter vi behandlar i våra arkiveringssystem har du följande rättigheter:
Du kan utöva dina rättigheter genom att använda följande formulär:
dataåtkomst
dataportabilitet
dataradering
för att utöva dina rättigheter att begära rättelse av uppgifter, invända mot behandlingen av uppgifter samt för att få behandlingen av dina personuppgifter begränsad, vänligen skicka oss ett önskemål via e-post på support@vivus.se.
Du kan också kontakta oss och skicka in dina önskemål via telefon eller post med hjälp av de kontaktuppgifter som anges i avsnitt 9 nedan.
Det kan finnas villkor eller begränsningar för dessa rättigheter beroende på behandlingsaktivitetens specifika omständigheter. Vi kan vara föremål för vissa rättsliga skyldigheter eller andra omständigheter som förhindrar oss från att omedelbart radera dina personuppgifter.
6. ANVÄNDER ni PROFILERING OCH fattar automatiska beslut om mig?
Enbart automatiserat beslutsfattande är förmågan att fatta beslut med tekniska medel utan mänsklig inblandning. Vi använder automatiserat beslutsfattande eftersom det till exempel:
Vi använder profilering och automatiserat beslutsfattande med rättsliga effekter baserat på din ansökan om ingående av ett låneavtal för att korrekt identifiera dig, bedöma din kreditvärdighet, upptäcka och förhindra bedrägeri och för att följa AML-regler. Godkännande eller avslag av en ansökan är vanligtvis automatiskt och baserat på olika faktorer som vi tar hänsyn till i vår beslutsprocess. Därför kan din ansökan kan avslås automatiskt. Vi testar och förbättrar regelbundet våra regler och algoritmer för att säkerställa rättvisa och effektivitet.
Vi använder profilering och automatiserat beslutsfattande utan någon väsentlig inverkan på dig i följande fall:
Automatiserade beslut och profilering kan baseras på vilken typ av uppgifter som helst, till exempel:
Observera att om du får ett beslut baserat på automatiserat beslutsfattande, inklusive profilering, har du följande rättigheter:
För att utöva ovanstående rättigheter, kontakta oss med hjälp av kontaktuppgifterna som anges i avsnitt 9 nedan.
Beslut som inte fattas helt automatiskt kan också innefatta mänskliga åtgärder. Till exempel, innan vi beviljar ett lån kommer vi att överväga låntagarens kreditbetyg, eventuellt med ytterligare viktiga åtgärder som utförs av vår personal, innan något beslut fattas om en individ.
Dessutom, enligt vårt avtal, ditt samtycke eller relevanta lagbestämmelser och utan någon profilering, överför vi automatiskt information om utförandet av dina skyldigheter eller försummelse av betalningar till kreditupplysningsföretag och statliga register baserat på villkoren och beloppet för lånet.
7. Spelar NI in samtal och varför?
Vi ser till att alla våra utgående och inkommande samtal spelas in för följande ändamål:
Samtalsinspelningarna lagras säkert under en begränsad tid i våra telefonisystem och hämtas endast av vår personal om det krävs för ovanstående ändamål.
8. Vilka ändringar HAR nyligen gjorts I DENNA POLICY?
Vi kan ändra denna sekretesspolicy när som helst, och vi kommer att ange det datum då sekretesspolicyn senast uppdaterades. Om det har skett betydande ändringar kommer vi att påpeka sådana ändringar och försöka uppmärksamma dig på dessa direkt, när det är möjligt. Vi kommer också att behålla tidigare versioner av denna sekretesspolicy i ett arkiv för din granskning.
Vi har gjort följande ändringar i vår sekretesspolicy sedan den senaste versionen inklusive:
Följ denna länk för att få tillgång till tidigare versioner av sekretesspolicyn.
9. Hur kan jag kontakta er?
Du är välkommen att kontakta oss med de frågor, önskemål eller kommentarer som du har om vår sekretesspolicy eller om hur vi behandlar dina uppgifter.
Vi välkomnar kommunikation via:
Du kan också kontakta koncernens dataskyddsombud via e-postadressen privacy@4finance.com eller per post: Varuvägen 9, 125 30 Älvsjö, Sweden.
4finance AB, organisationsnumret 556790-4189, adress: Varuvägen 9, 125 30 Älvsjö, Sweden, (hädanefter – 4finance AB och/eller ”vi”) har ansvar för behandlingen av personuppgifter som härrör från användningen av denna webbplats och våra produkter och tjänster.
4finance Group och våra dotterbolag betyder 4finance Group S.A. (registreringsland Storhertigdömet Luxemburg, registreringsnummer: B 195643, adress: 6, rue Guillaume Schneider, L-2522, Luxemburg) och företag som detta direkt eller indirekt äger eller kontrollerar, inklusive men inte begränsat till:
4f Sales, Inc. 18851 ZA 29 Avenue, Suite 410, Miami, FL 33180, USA;
TBIF Financial Services B.V., Westerdoksdijk 423, 1013 BX Amsterdam, Nederländerna, företag som ägs eller kontrolleras, direkt eller indirekt.
10. Finns det något annat jag behöver veta?
Våra webbplatser och produkter kan innehålla inbäddade ramar eller länkar till tredje parts webbplatser. Tredje parts webbplatser har sina egna sekretesspolicyer. Om du besöker eller använder dessa webbplatser omfattas du av dessa policyer.